Historie


De Vlieland werd gebouwd in 1936-1937 op de Werf Foxhol in Groningen. De tewaterlating was in 1938 in opdracht van Rederij Doeksen. De boot werd door Doeksen ontworpen, met als doel om te varen als veerboot en als bergings-(sleepboot). De Vlieland heeft uiteindelijk alleen maar als veerboot gevaren, tussen Harlingen, Terschelling en Vlieland. Het was een goed schip, klein maar fijn. In geval van zwaar weer was de Vlieland de enige boot die nog uit kon varen. Op deze boot hebben heel wat mensen gevaren, gewerkt, zijn zeeziek en/of verliefd geworden, op vakantie gegaan, kortom veel mensen bewaren goede herinneringen aan de overtochten met de Vlieland. Iets wat veel van de passagiers van toen nog weten is dat er halverwege, dus "op volle zee", overgestapt kon worden. Dat doen ze tegenwoordig niet meer!

Tijdens de oorlog is de boot geconfisceerd door de Duitsers, maar na de oorlog is de boot weer gewoon als veerboot doorgevaren, tot 3 september 1981, toen het schip naar Vlissingen is verkocht. Het is nog een tijd onder de naam "Tonijn" uitgevaren als zeesportvissersschip, maar vanaf dat moment ging het bergafwaarts met het schip. De motor vroor kapot , waarna de boot rond 1985 verkocht werd naar Utrecht. Daar is de boot nog verder verwaarloosd en weer opnieuw verkocht, waarna de Vlieland in het Gooimeer kwam te liggen. Er werd een enthousiaste poging tot herstel gedaan maar het bleek een te groot project te zijn. Dat veranderde in 1998 toen Rene Poortman de Vlieland kocht.